سلامت روان-تونیسابلاگ

سلامت روان چیست؟ چگونه سلامت روان را افزایش دهیم؟

سلامت روان چیست؟

سلامت روان عاملی بسیار مهم و اساسی در زندگی هر فردی می باشد. فردی سلامتی روان دارد که بتواند با استرس های زندگی کنار بیاید, رفتار خود را کنترل کند, با دیگران ارتباط خوب داشته باشد و کارهای مفید و اساسی انجام دهد.

سلامت روان و سلامت جسم رابطه تنگاتنگی با هم دارند, مثلا فردی که از بیماری سرطان رنج می برد, قطعا این بیماری می تواند بر سلامتی روان فرد تاثیر بگذارد و او را مضطرب و افسرده کند و همچنین کسی که از عوامل بیرونی مانند مشکل مالی و داشتن فرزند بیمار و غیره رنج می برد و نگران است, این نگرانی ها و استرس ها می تواند سلامت جسم فرد را به خطر اندازد.

سلامت روان-تونیسابلاگ

در ادامه شایع ترین انواع بیماری های روانی را نام می بریم.

  • اختلالات اضطرابی

اختلالات اضطرابی رایج ترین نوع این اختلالات می باشد. افرادی که به این نوع اختلال مبتلا هستند همیشه ترس یا اضطراب شدیدی دارند و باید از محیط هایی که به آنها اضطراب می دهد دوری کنند.

  • اختلالات خلقی

افرادی که به این اختلال مبتلا هستند تغییرات اساسی را در خلق و خوی و منش خود دارند که معمولا با افسردگی همراه است.

  • اختلالات اسکیزوفرنی

اسکیزوفرنی یک اختلال خیلی پیچیده است و بین سنین 16 تا 30 سال رخ می دهد و علائم منفی و مثبت دارد.

فاکتور هایی برای افزایش سلامت روان

  1. روابط اجتماعی داشته باشید

در بیشتر موارد روابط اجتماعی زیاد و روابط چهره به چهره تاثیر بسیار خوبی در شادابی و نشاط افراد دارد. سعی کنید با دیگران روابط دوستانه داشته باشید و هنگام صحبت کردن لبخند به لب داشته باشید.

2. ورزش کنید

ورزش کردن علاوه بر اینکه بر سلامت جسم تاثیر می گذارد فاکتور خوبی برای سلامت روان نیز می باشد. اگر شما پیوسته ورزش کنید و جسم سالم و ورزیده ای داشته باشید از لحاظ ذهنی و احساسی, حس خیلی خوبی پیدا می کنید.

3. از زندگی لذت ببرید

سعی کنید از هر چیزی که شما را ناراحت و آزرده می کند دوری کنید و در عوض به سمت چیزهایی بروید که شما را خوشحال و به زندگی امیدوار می کند و در کل از زندگی کردن لذت ببرید این فاکتور نیز در سلامت روان بسیار موثر است.

4. زمانی را برای آرامش اختصاص دهید

در زندگی روزمره اوقاتی را برای گوش دادن به موسیقی و خواندن یک کتاب خوب و یا قدم زدن در هوای آزاد اختصاص دهید موارد این چنینی حس لذت را به شما انتقال می دهد.

5. شکرگذاری کنید

زمانی را به شکرگذاری اختصاص دهید و به چیزهای خوب و مثبت فکر کنید.

6. ریلکسیشن کنید

ورزش هایی مانند یوگا انجام دهید و ریلکس کنید اینها سطح استرس شما را کاهش می دهند.

7. غذاهای نشاط آور مصرف کنید

غذاهایی مانند ماهی, اووکادو, اسفناج و غیره که به شما نشاط و شادابی می دهند, مصرف کنید و از خوردن غذاهایی که تاثیر منفی بر روی سلامت روان دارند پرهیز کنید.

سلامت روان-تونیسابلاگ

8. خواب مناسب داشته باشید

خواب مناسب می تواند بر اعصاب و روان تاثیر بسزایی داشته باشد.

9. برای خود هدف تعیین کنید

در زندگی برای خود یک هدف تعیین کنید و برای آن اهمیت قائل شوید. این فاکتور امید به زندگی را بیشتر کرده و باعث سرزندگی در شما می شود.

 

امیدواریم مطالب ما مفید بوده باشد لطفا نظرات خود را برای ما کامنت کنید.

 

 

درباره‌ی رامین محمودی

فارغ‌التحصیل کارشناسی رشته نرم افزار کامپیوتر از دانشگاه آزاد سنندج بسیار علاقمند به برنامه نویسی و طراحی سایت هستم و تا رسیدن به اهداف بسیار تلاش میکنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.